Presvedčivá profi prezentácia v ére „Gen Z“

Published by Juraj Skalský on

Sme unavení z nudných prezentácií a máme obavu z vlastného prezentovania. Pritom je prezentácia možnosťou ako jasne, zrozumiteľne, prípadne presvedčivo niečo vysvetliť, či o niečom informovať. Chápem, že vystupovať pred inými môže byť spočiatku náročné. Je v poriadku, ak máte trému.

Pre úspech – a platí to aj o prezentovaní – je často dôležitejšie nie to čo robíme, ale ako to robíme. A samozrejme aj či to má želaný dopad. Zároveň platí, že to čo fungovalo včera, nemusí dnes, a že každý máme trocha iné očakávania a tie sa môžu meniť. Rovnako to je aj pri prezentáciach.

Pre generáciu Z sú napríklad kľúčové vizuálne informácie. Ocenia kratšie formáty, pretože ich pozornosť sa aj vplyvom technológií a sociálnych sietí s množstvom podnetov skracuje.

Mileniáli a generácia X hľadajú v prezentáciách praktické a efektívne riešenia. Ocenia odpovede na základné otázky Prečo? Čo? Ako? a podobne.

Pre staršie generácie je tiež veľmi dôležitá jasná štruktúra výkladu a overené fakty. Ocenia aby prezentácia „neplávala po povrchu“ a venovala sa aj širším súvislostiam.

Prezentácia nie je Powerpoint – prezentácia to ste vy a vaše publikum. Tu a teraz. Zároveň je prezentácia darom (anglicky: present = dar). Obsah doručujete vy (vy ste vysielač správy). Vaše publikum obsah prijíma (je prijímač správy) a tak aj rozhoduje o výsledku. Preto je dobré to skĺbiť a prispôsobiť obsah vášmu publiku a jeho očakávaniam. Podobne ani dar nefunguje na každého rovnako. Niekoho môže tá istá vec potešiť a pre iného môže byť zbytočná, nepotrebná až urážlivá.

Úspešná prezentácia pre rôzne generácie je o pochopení preferencií rôznych cieľových skupín. Vizuálnej príťažlivosti pre mladšie generácie. Jasnosti a stručnosti podporujúcej detaily informácií s jasnými zdrojmi pre staršie generácie. Všeobecne aj o interaktivite, autentickosti a profesionalite v závislosti na individuálnych preferenciách a očakávaniach toho ktorého publika.

Prezentácia nie je len to čo prezentujeme, ale predovšetkým to akým spôsobom to prezentujeme. Výsledkom dobrej prezentácie je dosiahnutie cieľa. Ten sa môže meniť v závislosti od témy, cieľovej skupiny, ale aj cieľu prezentátora voči publiku. Teda tomu kto je prijímateľom, alebo v marketingovom žargóne „konzumentom“ či adresátom prezentácie.

Je dôležité sa pri príprave najskôr zamyslieť nad tým, čo každá generácia očakáva a aké sú jej preferencie. A následne to čo najlepšie v príprave prezentácie naplniť prostredníctvom premyslenej štruktúry, vizuálov, interaktívnych prvkov a celkovým dojmom, ktorý chceme aby prezentácia vyvolala. Takto dokážeme zaujať a presvedčiť široké spektrum publika. Účinná prezentácia je taká prezentácia, ktorá naplní svoj cieľ.

Vlastne dobrá prezentácia vôbec nemusí byť o prezentácii. Je viac o komunikácii posolstva publiku tak, aby sme ňou dosiahli určitý želaný výsledok. A prezentácia, najčastejšie v Powerpointe je len zaužívanou pomôckou ako to dosiahnuť jednoduchšie a efektívnejšie.

Z mojej dlhoročnej praxe školiteľa som prišiel postupne na to, že mať dobrú a výbornú prezentáciu je záležitosťou často len nepatrných, ale zato podstatných detailov. Často tieto detaily závisia len od toho či si uvedomujeme čo prezentáciou chceme docieliť a či uvažujeme nad tým, že každá cieľová skupina si v danej situácii môže vyžadovať trochu odlišný prístup. Na to aby sa nám dobre pripravený podklad prezentácie podarilo aj výborne odprezentovať je potrebná jedna dôležitá zložka, ktorá sa dá natrénovať. A tou zložkou je naša vnímavosť a prepojenosť s publikom. Teda interakcia. Ak sme sústredení len na obsah a neprebehne prepojenie publikum – prezentátor, nemusí to znamenať katastrofu. Naopak to však funguje takmer sto percentne. Ak máme interakciu s publikom a dokážeme tomu prispôsobiť aj svoj pripravený obsah, výsledok prezentácie je vždy, alebo takmer vždy omnoho lepší ako bez tohoto prepojenia. Ako sa teda dopracovať k vydarenej a tým aj efektívnej presvedčivej a profesionálnej prezentácii? Tu je jednoduchý návod za pomoci otázok, ktoré je dobré mať pred prezentáciou zodpovedané a zakomponované do vášho „scenára“ prezentácie:

Definujte si odpovede na nasledovné základné otázky:

  1. Čo je témou vašej prezentácie? Je dostatočne zaujímavá, výstižná a zrozumiteľná pre vaše publikum?
  2. Aký máte cieľ prezentácie? Čo očakávate, že sa má po prezentácii stať?
  3. Aká je ústredná myšlienka – lajtmotív (to čo chcete prízvukovať počas vašej prezentácie)?
  4. Aký použijete dizajn vašej prezentácie, alebo technické podmienky pre obsahovú štruktúru?
  5. Doplnková otázka: Čo bude výzvou – alebo prosbou na záver = čo bude vaše „call to action“?

Čo by mali byť vaše ďalšie otázky? 

Viete aký potrebujete, alebo máte vyhradený na prezentáciu čas? Akou formou budete prezentáciu viesť (offline/online)? Kto je vaše publikum a aké sú ich očakávania od vašej prezentácie, resp. čo by ste im potrebovali doručiť, aby ste ich do témy dostatočne vtiahli? 

Viete aké použijete informácie, argumenty, podporné dôkazy, porovnania a pod.? Aké vizuálne podklady pridáte do obsahu aby ste prezentáciu obohatili? Čo bude vaše 3M obsahu (musím – mal by som – mohol by som povedať)? Ako by ste nazvali jednotlivé slajdy, aby ste doručili tému postupne a správne? Aké bude vaše 3P – povedz-povedz-povedz (alebo tiež: úvod – jadro – záver) počas prezentácie? Čo môžete očakávať ako zásadné otázky zo strany publika? Aké použijete pomôcky/nástroje, aby bola vaša prezentácia dostatočne zaujímavá a pútavá? Ako budete pracovať s interakciou?

No a v neposlednom rade: aký by ste k téme vedeli pripojiť príbeh, aby ste mali možnosť v úvode zaujať a aby ste vniesli do vašej prezentácie nejaké emócie na prepojenie obsahu s publikom? Príbehom si totiž získavate aj emócie publika a väčšiu kredibilitu, ked váš „story telling“ (teda vaše rozprávanie príbehu) zafunguje správne.

Toto všetko a samozrejme odpovede na rôzne konkrétne otázky spolu s opakovaným tréningom prezentovania obsahuje moje školenie zamerané na Presvedčivú profesionálnu prezentáciu. Predovšetkým tréning robí z odborníka majstra a skutočného presvedčivého profesionálneho prezentátora z vás nespraví teória, ale len prax – tréning. Nie je to vlastne nič zložité, len je potrebné skúšať, skúšať a skúšať…

Categories: Všeobecné